Villvísi

MÅNEAFTEN

Skaldede mænd.

Skaldede kvinder.

Skaldede børn.

Skøjter

på en skaldet sø.

Haiku: tømmer tøjet for/ 

varme gæster. 

Fylder det/ 

med kolde præster.

Tegnskud

Villvísi er færøsk og betyder stængel af vild kartoffel. Det er også titlen på et kunstbog-projekt, eller rettere et grafisk bogværk - resultatet af et frugtbart samarbejde mellem den danske maler og grafiker Bjarne Werner Sørensen og den færøske lyriker Tóroddur Poulsen. Villvísi er faktisk lidt af en vild spirende kartoffel. Et skud ingen har bedt om, og som hverken er bog eller kunst, men begge dele. Det er en originalgrafisk udgivelse, dvs. at der ikke er tale om reproduktion - bogen er trykt fra litografiske sten på Jan Anderssons litografiske værksted Steinprent i Tórshavn, og stenene er siden hen blevet slebet, sådan at bogen aldrig vil kunne optrykkes igen i helt samme form. Der er kun 140 eksemplarer af Villvísi. I en tid, hvor der er så meget af alting, kan man blive så glad for noget, der kun er ganske lidt af!

 Smukt forseglet i en kassette ligger de 4 firefoldede kraftige ark, som man efter eget valg kan bladre i eller folde ud som store flader. Der medfølger transskription af teksten på dansk og færøsk, - det er altså ikke meningen, at det kun er den grafiske billedside der tæller - Villvísi er både billede og ordbilleder. Og så er det papir. Rigtigt papir, til at holde mellem hænderne, lade fingrene glide over. Papir, ikke bare til at meddele sig på, men papir, der kan smages med alle sanser.

 Villvísi er som et stykke musik, hvor instrumenternes klange bevæger sig ud og ind mellem hinanden. Tóroddur Poulsens henkastede og krøllede håndskrift kunne kaldes den lyse solostemme, sådan som den ofte ligger yderst på fladen, snoende sig rundt på papiret i dansende former. Tóroddur Poulsen skriver med en parallel svingning mellem de sarteste sansninger og så en fandenivoldsk kraft. Visse steder får hans overraskende billeder én til at tænke på den danske lyriker Simon Grotrian.

 Som her: "Jeg drømte en drøm/ om en anden drøm./ Nogen dyppede sig op af livet./ Sang/ at nu var alting af og til./ Endnu et ord brast inde i mig./ Jeg er altid på vej hjem/ når du tygger mine balloner Herre."

...Det var den der ramme jeg skulle beskrive, men den var så skarp, at jeg skar mig. Den var skåret ud af tusind stykker om det som lyser... 

 

Den musikalske klangbund udgøres af Bjarne Werner Sørensens farverene tryk, der strækker sig fra sarte skyagtige bevægelige bølger til grafiske tegn, der nærmer sig skriften.

I Villvísi er der principielt ingen forskel på skriften og billedet; i og med at den flydende og personligt formede håndskrift i ét nu slår over og bliver billede. Både konkret og i metaforisk forstand, ligesom Bjarne Werner Sørensens rytmisk bølgende tegn og farveklatter, der væver sig ind i hinanden kan opfattes som skrift.

Havet
hænger
i
himmelens
trawl

 

skriver digteren og digtet hænger der virkeligt, inde i et blåt trawl, der sitrer over blå bund, der igen åbner hvide spalter ind til papirets bund. Fanget inde i himlens trawl bor en drøm, skrevet med sart lyslilla pen, der sætter en ny rytme i spil i det blå rum: "Igen i nat/ drømte jeg om dig/ at en fugl/ sad på din skulder/ og sang om alting." Så åbner himlen sig og bliver gul så det synger af lys, oversået med sorte dansende tegn, eller måske er det bare krager, der er ved at tegne på himmelen: "slud/ kragerne skriger som børn/ der har vandskræk", skriver digteren med sine største færøske havblå kragetæer, hvor d'erne er bløde buer og a'erne er ved at lette med deres accenter.

Villvísi er digte gemt i mørke, digte vævet ind i tykt papir og sanseligt farvenærvær. Gemt mellem hemmelige tegn og cifre fra et endnu ukendt alfabet. Visse steder er det kalligrafens store pensel, andre steder er det den spidseste pen, der nedfælder optegnelser på papirets hud.

igen i nat/ drømte jeg om dig/ at en fugl/sad på din skulder/og sang om alting

 

Bjarne Werner Sørensens udtryk bringer mindelser om den belgisk-franske maler, tegner og digter Henri Michaux, der netop arbejdede i grænselandet mellem tegn og billede. Bjarne Werner Sørensen arbejder med mønstre af mønstre, med musikalske strukturer, der danner et sanseligt grenværk foran beskuerens øjne. Der er foran, og der er bagved og bagved og bagved: gitteret i regnen foran den tågede maleriske have, hvor noget kun skimtes dybt inde. Man drages ind, og suges igen ud på gitterets eller mønstrets urolige flade. En stadig pulseren i øjet mellem indad og udad. Den anden side af Werner Sørensens talent er den store farvebegavelse, som er malerens. De store åbne flader, farve sat på i et lykkeligt glidende flow. I Villvísi forener han de to spor, som kunsthistorien igennem har skændtes om førsteprioriteten: tegnerens søgende spidse streg og malerens store pensel, der i et vispende virp har dannet en ny verden i ét forførende åbent farveværk.

 

De to kunstnere har begge rod i det færøske landskab. Digteren siger det med ordene og pennens dansende skrift: "Skjaldelevned/ i aften beføler vi månen/ med fulde hænder". Grafikeren og maleren giver landskabet nærvær i farven og i de urolige tegn. I Villvísi er der åbne vidder, det store rum, der kun kan gengives i en tilsvarende åben form. Men så er der også skriften: klippernes krøllede formationer, fuglenes træk, der staver himlen urolig, vandets uregelmæssige krusninger ved det første pust, tangen, der blæksort skylles op efter storm.

Villvísi er et smukt eksempel på samarbejde. Samarbejde mellem ord og billede, mellem farve og tegning og et samarbejde mellem to beboere af det nordiske rum.

Jeg drømte en drøm/ om en anden drøm./ Nogen dyppede sig op af livet./ Sang/ at nu var alting af og til./ Endnu et ord brast ind i mig./ Jeg er altid på vej hjem/ når du tygger mine balloner Herre

Helt konkret er det Færøerne, der binder de to kunstnere sammen. Tóroddur Poulsen er født i 1957 i Tórshavn, men bor nu i København. Han har udgivet 11 digtsamlinger og 2 prosalyriske værker på færøsk, senest Bloðroyndir fra sidste år. På dansk findes kun to af hans digtsamlinger oversat: "Standsninger" på Politisk Revy, 1998, og "Vandet lyder som om nogen har drukket af det", der udkom i 2000 på det lille eksklusive forlag Edition After Hand. En bog, der fik lyrikeren F.P: Jac til at mene, at Tóroddur Poulsen måtte få Nordisk Råds Pris. Det gjorde han som bekendt ikke, derimod fik han sidste år Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat. Bjarne Werner Sørensen er født 1960, hans mor er færing, og han har siden sin barndom opholdt sig periodisk på de vindomsuste klipperige øer langt mod nord. Bjarne Werner Sørensen har i de sidste par år haft store separatudstillinger, både med maleri og grafik, så forskellige steder som i Island og Chicago. Bjarne Werner Sørensen er præsident for NGU, Nordisk Grafik Union, og har i de sidste fem år været formand for foreningen Danske Grafikere og en drivende kraft i det lille galleri Danske Grafikeres Hus i Sølvgade.

af Mai Misfeldt

Artikel publiceret i internet mediet Afsnit P : 23. april 2001

 

KØB VILLVÍSI HER

Villvísi består af i alt 5 ark der er foldet/falset og lagt sammen og samlet i en kassette. Et omslag med titel og kolofon samt 4 ark falset, så hver især udgør 4 sider til indhold, ialt 16 sider.  Hertil kommer 3 ark der indeholder transskription af den færøske tekst, og oversættelser heraf til dansk af Tóroddur Poulsen, og til engelsk af Jon Adams (UK) . Bogværket er udført og trykt på det grafiske værksted Steinprent i Tórshavn i dagene 12. - 26. januar 2001. 

Villvísi blev præsenteret i Tórshavn ved en reception i det grafiske værksted Steinprent den 10. februar 2001, og blev  senere samme år udstillet i Galleri Bie & Vadstrup, København og DCA Gallery i New York hvorfra  den bl.a. blev erhvervet af New York Public Library. Siden også udstillet i Himmerlands Kunstmuseum, Nordens Hus på Færøerne, Nordatlantens Brygge i København og flere andre steder.

Villvísi er også erhvervet af Kobberstiksamlingen, Statens Museum for Kunst, der i årsberetningen (s.78) skrev i begrundelsen for erhvervelsen:    

 "Bjarne Werner Sørensen har sammen med den færøske lyriker Tóroddúr Poulsen forenet originalgrafik med poesi i bogværket "Villvisi". Værket griber i sin form tilbage til den franske livre d’artiste, som denne genre blev udformet i første halvdel af det 20. århundrede. "Villvisi" er tilbageskuende i sine referencer til bogværker af Miró eller Picasso, og bogen indgår med sin klassiske fremtræden helt naturligt i KKS’ fornemme samling af originalgrafiske bøger. Bjarne Werner Sørensen arbejder i sin tegnagtige form på grænsen mellem tegn og billede."