Udblik

tekst af Annebet E. Feiring

 Helt nye tryk ligger spredt ud over arbejdsbordet. Bjarne Werner Sørensen er lige kommet hjem fra Færøerne, hvor han i Jan Anderssons grafiske værksted har arbejdet med ”Indfald”, nye serier af litografiske stentryk. Jeg ser tryk i sort /hvidt, som tætte regndråber malet med den fedtholdige tusch på stenfladen. Det er de første indfald, så vælter de andre indover, et har en fed orange og en grøn lodret kant ned over trykket, et andet ser ud som iturevne stykker sort papir trykt ind i det hvide. Så kommer der flere varianter, nogen bliver trykt af tre til fire sten, farven kommer til, regndråberne ligner nu pludselig et stykke aboriginal kunst, et afrikansk stykke tekstil, en høstak eller en hvirvelsky fra van Gogh. Andre igen har en kaotisk mængde af strøg og klatter, og så lige i midten er der en hvid spirallignende formation. Endnu andre tryk med klare strukturer af snore, net, molekyler, cellestrukturer. Og de samme sten giver, alt afhængigt af indfarvningen, associationer enten til blåmuslinger eller kaffebønner. Her er en kunstner der ved hvad det drejer sig om.  Håndværkeren der også samarbejder med mange andre kunstnere, dels som vejviser på Statens Værksteder for Kunst og Håndværk som faglig konsulent for grafik, dels som nyskabende med store inkjet pigment tryk, der også udføres for andre kunstnere, eller som skribent i Danske Grafikers jubilæumsskrift. På dagens kunstscene går Bjarne Werner Sørensen og gør det på sin egen måde, litografierne fra Færøerne er eksempelvis trykt i meget små oplag, nærmest som monotypier. Det er det eksperimenterende, indfaldene der er igangsættende.

 Alle de her gengivne litografier har fællestitlen “Indfald” og er trykt på Steinprent grafisk værksted i perioden 4. - 15. februar 2008 af Jan Andersson direkte fra stenene på Takach håndpresse,  i mange variationer og i små oplag. De anvendte stenformater er 43 x 54 cm til de vertikale værker på papirformatet ca. 50 x 60 cm,.

Blik fra Steinprent grafisk værksted i Tórshavn under arbejdet..

Filosofi er en inspiration til at videretænke. Tanker om form: ”Ornamentet og arabesken er ikke tom gestik, men dybde, rum, universalitet og mystik. Mystik er ikke mystisk, eksistensen alene er mystisk. Alt kan gøres til hverdag, men ikke alt skal gøres til hverdag, kunsten vinder ikke af at blive afmystificeret eller afkodet. What you see is what you get, som det er blevet formuleret i den amerikanske minimalisme, udtrykker dyb refleksion over sammenhænge der ikke kan forklares alligevel. Sproget kommer til kort.”

Et system er så åbent at det kan varieres på mange måder, og Bjarne Werner Sørensen forklarer sin arbejdsproces og sit system ud fra to punkter. Det første er forholdet til systemet, som et sæt spilleregler der udgør rammen og disciplineringen for arbejdet, men regler er også til for at brydes. Det andet punkt er dramaturgien, der hvor man reagerer på det der er lavet før. Det nye værk bliver ikke en kloning af det første værk, men forholder sig aktivt til det første værk. Det er som dramaturgien i et teater, hvor karaktererne skal kunne spille op til hinanden – og det er en del af mystikken.

Open Gates. 120 x 150 cm. Acrylic on canvas. 2008

”Open gates”, et maleri fra 2007, stort i målene på 120 x 150 cm. Punkter af hvidt lærred og farve ligger delvis skjult bag et stormasket sort farvelag som en lukket port,  der blokerer for rumlighed, og som modsvarer den mentale åbenhed i titlen. En titel der også henviser til William Blake, der sagde, at hvad vi ser i verden, ser vi gennem små sprækker. Maleriet er et eksempel på dramaturgien, en konstruktion af lag på lag af tidligere værker, der kan være udtænkt over et computerskelet, som kan fordreje og forvrænge eksisterende billeder for at finde frem til nye udtryk. Arbejdsprocesser som Bjarne Werner Sørensen har eksperimenteret med gennem mange år, f. eks. i serien ”Matrix” (af matrice, en støbeform til sats) fra 1998, som består af 105 gule unika litografier med variationer over matricen, og præsenteret som en samlet installation. Spørgsmål som hvornår linier bliver til form er en vedvarende afsøgning af form og bevægelse, der foregår i en dynamisk vekselvirkning mellem grafik og maleri. Men i malerierne foregår der en mere kompleks sammenbringen af eksperimenter, måske på grund af lærredernes store størrelse, og måske fordi Bjarne Werner Sørensen ikke arbejder serielt med dem på samme måde som i grafikken.  

Spinning Target. Acrylic on canvas, 122 x 152 cm, 2002

 Maleriet ”Spinning Target” fra 2002, der viser udsnit af simple trådformationer, er et af omdrejningspunkterne for ”Indfald”. De malerier vi ser på udstillingen er som i technomusik et remix bearbejdet på computeren. I det hele taget minder Bjarne Werner Sørensens arbejdsgang om musikerens og komponistens.

Grey Room. Acrylic on canvas, 120 x 150 cm, 2008

Foruden formeksperimenter og filosofi har der været inspiration fra mangt og meget gennem tiden. Lange somre på besøg hos den færøske familie. Bondefamilier der boede på små øer, levede med og i naturen, fjernt fra fjernsyn, der først rigtig kom frem i 1990erne. Også fjernt fra Færøerne, da Bjarne Werner Sørensen var helt lille og familien boede i Mellemøsten. Skolegangen i Danmark, hvor han som 13-årig fik sin første croquisundervisning, og siden fortsatte på Det Jyske Kunstakademi, hvor praksis først i firserne, var at kroppen som hos Rodin og Matisse var udgangspunkt for at skabe kunst. Kroppen bliver i hurtige modeltegninger til rytme og linier der giver den bevægelse, som også  i dag er så kendetegnende for mange af Bjarne Werner Sørensens værker.    

Kunsthistoriens store navne som Rembrandt og Munch har inspireret med deres grafiske standard, men også den amerikanske kunst fra 1960erne og frem, som Sol LeWitt, Andy Warhol, Brice Marden, Christopher Wool og Ross Bleckner har haft betydning. Bjarne Werner Sørensen har i længere perioder boet i New York, og skal helst jævnligt have det kick det er at være i metropolen. Tidligere har han også arbejdet med dualismen mellem storby og randområde, og ofte brugt fotografiet som dokumentation. Fotografiet fungerer også som sparring og videreudvikling for maleri og grafik.

Bjarne Werner Sørensens værker er ikke retoriske, for selvom der godt kan være oplysninger og informationer, insisteres der ikke på en bestemt historie. Du kan se hvad du vil. Og se en kunstners lethed i brugen af tradition og ny teknik til at skabe et nyt rum for udblik og indfald.

Annebet E. Feiring

Annebet E. Feiring er født i 1963, kunsthistoriker, underviser og formidler.
Teksten skrevet til udstillingens katalog.

Indfald. Acrylic on canvas, 120 x 100 cm, 2007

Indfald

Maleri og litografi
Bjarne Werner Sørensen
7. marts - 24. april 2008

Bie & Vadstrup Galleri
Sølvgade 26
1307 København K